A korábbi cikkekből kiderült, hogy az ember
felelőssége a klímaváltozásban sokkal kisebb, mint azt az ENSZ-hez kapcsolódó
IPCC szervezet kutatói tanulmányaikban kimutatnak. A valódi felelősei a
klímaváltozásnak a Nap, a vulkanikus és magmatevékenységek, és kis mértékben az
ember. Ennek van egy lényeges oka, mégpedig az, hogy az elit a társadalmi
kontroll érdekében a környezetszennyezést, klímaváltozást használja fel, a
következmények rémével fenyegetve különböző változásokra és azok elfogadására
akarják rávenni az embereket, akik természetesen elfogadják ezeket és a
kontrollt, mivel egy élhetőbb bolygón szeretnének élni.
Viszont a probléma az, hogy pont azok kínálják fel a
megoldást, akik a problémákat is okozták. A globalizáció létrejöttével soha nem
látott mértékű gazdasági fejlődés, változás indult be olyan térségekben mint
Kelet-Ázsia, és a már fejlett Európához és Amerikához csatlakozva itt is
megjelentek azok a súlyos problémák, amelyek itt már évtizedek óta a
mindennapjaink része.
Mik ezek a problémák, melyek okozói az ember és ezt
nem lehet már más tényezőkre kenni? A levegő nagymértékű szennyezése, a talaj
tönkretétele, a vizek szennyezése, végtelenített mennyiségű szemét termelése. A
természetet tönkretette az emberiség, de vajon maga az ember, az egyén a
felelős mindezért?
Az évezredek alatt az emberiség mindig formálta a
saját környezetét, a természetet úgy gondolva, hogy erre joga van, és
szükségszerű. Így jöttek létre az öntözőcsatornák a Tigris és Eufrátesz
környékén, ahol virágzott az élet, ma az egész terület sivatag. Kína és India
jobban működött e téren. A 17-18. században e két ország a világ teljes
GDP-jének 40-50%-át adta, és a gyarmatosításig, sőt egészen a 20. századig e két
ország természetvilága, környezete nem szenvedte meg a gazdasági termelés
következményeit. Az igazán nagy változás a kommunista ideológia megjelenésével
kezdődött Kínában a 2. világháború után. Indiában pedig a gyarmati
felszabadulás után. Azt azonban el kell mondani, hogy a változások már a gyarmatosítás
idejében megkezdődtek, és ezek a változások okozták azokat a későbbi
környezeti, természeti károkat, melyek a gyarmati sorból való felszabadulás
után a függetlenné válást követően következtek be. Ugyanis a gyarmati státuszt
felváltotta a globalizációba való becsatlakozás, a gyarmatosítás
mintegy előkészítője volt ennek a folyamatnak.
Egyik ilyen tipikus példája Indonézia, ahol azért
vágják ki az őserdőket, hogy pálmafa ültetvényeket telepítsenek, a pálmaolaj,
pálmazsír, kókuszolaj stb. előállítására. Ezt adják el a világ minden pontjára,
ez a fő kereskedelmi termékük, miközben ma nálunk olyan termékekkel találkozunk
a boltokban, melyeken azt emelik ki, hogy nincs bennük pálmazsír. Minden másban
ott van ez a teljesen felesleges összetevő. Az őserdők kiirtása az értékválság
egy tipikus példája.
Európában már régen kivágták a fákat, évszázadokkal
ezelőtt az egész kontinenst erdőség borította, ezeket kivágták hajók építésére,
illetve házak, épületek építésére, tűzifának stb. Észak-Amerikában hasonló volt
a helyzet. A fák kivágása különösen az ártéri területeken okoz problémát,
hiszen hirtelen esőzések következtében nem tudja megfogni a lezúduló
többletvizet az ártéri terület növényzete, hanem elönti ezeket a területeket. A
fák szén-dioxidot lélegeznek be, oxigént ki, ahol megtalálhatók, ott
megváltozik a mikroklíma, különösen a városokban jelent ez gondot. A városokat
úgy építették, hogy mára csupa beton, aszfalt, üveg. Ezek elnyelik a hőt, így a
nagyvárosokban sokkal melegebb van mint a falvakban, kisvárosokban. Ráadásul ez
a meleg bent ragad az épületek között és az autók kipufogógázaival elegyedve
elviselhetetlenné válik. Ma azt a megoldást találták ki, hogy elektromos
autókkal ez megoldható. Mi lenne ha fásítással, zöldítéssel próbálkoznának a
mikroklíma megváltoztatása érdekében?
Arra akarok itt rámutatni, hogy az ember felelőssége a
szennyezésben, a környezet tönkretételében nem egyéni felelősség kérdése, hanem
a mindenkori ideológiák, vezetők programjainak, terveinek a felelőssége.
Az egyik legpusztítóbb ideológia a felvilágosodással
vette kezdetét. Ezt tartják ma az emberiség életében az egyik legnagyszerűbb
eredménynek, elindult a tudomány fejlődése, lerázták az egyház korlátait,
szekuláris államok jöttek létre. Az Isten megszűnt létezni, és helyét átvette
az ember. Az ember vált Istenné, vagyis teremtővé, aki bármit megtehet, és ami
a lényeg, mindenféle felelősség vállalása nélkül, mindenféle következmény
figyelembe vétele nélkül. Ez nem újdonság, hanem nagyjából a 12. századtól
indult változások folytatása, ekkor erősödtek meg az itáliai bankárcsaládok
majd később a germán bankárok és kereskedők (Hansa-szövetség), a mediterrán
térségek kereskedői, a világfelfedezők és világhódítók. Ezek a szövetségek,
kereskedők, bankárok meghatározták az új játékszabályokat, átformálták a saját
környezetüket, társadalmuk életét a közvetlen természeti környezetüket
kifosztották.
A felvilágosodással felgyorsult a szakrális társadalom
felszámolása. Megjelentek olyan ideológiák, melyek átformálták az emberi
gondolkodást, és teljesen átalakították az ember világszemléletét. Megjelentek
a globalizmus alapjai, a bankok, bankhálózatok, Holland Kelet-indiai Társaság,
Brit-Kelet-indiai társaság, amelyek hálózatot kiépítve óriási befolyással
voltak a társadalom életére, és ezzel meghatározták a környezeti viszonyok
alakulását is. A profitszemlélet felváltotta a szakralitást.
Miről szólt a szakralitás? Az Isten áll a középpontban,
mindent úgy kell cselekedni, hogy az Istennek kedves legyen. A legjobb példa
erre az egyébként nem keresztény indiánok. Amikor Amerikában a nyugati
telepesek meg akarták venni a földet, ahol letelepedtek, felkeresték az indián
törzsfőnököt és megkérdezték tőle mennyiért adja el a földet. A törzsfőnök azt
mondta: hogyan adhatnám el azt, ami nem is a miénk? Ez a fogalom ismeretlen
számunkra, a föld amin élünk nem mi birtokoljuk hanem a természeté, és ez szent
számunkra. Persze sokkal szebben fejtette ki mindezt, itt csak a lényeget
írtam. Vagyis a szakrális népek számára a levegő, a föld, a víz szent volt, nem
volt szabad kihasználni, csak felhasználni és óvni a következő generációk
számára, venni, eladni nem lehetett, mivel tudták, hogy ezeket a kincseket csak
örökölték és ugyanúgy át kell adniuk az utódaiknak úgy, hogy ők is megtanulják,
hogy csak használói, de nem kihasználói lehetnek.
A szakralitás felszámolása azt a célt szolgálta, hogy
mindezeket az értékeket elfelejtsék és a pénz lépjen mindennek a helyébe.
Mindent pénzzé lehetett tenni, mindennek meghatározott ára lett, a
termőföldnek, levegőnek, föld alatti kincseknek, víznek, erdőknek, mindennek.
Azok a társaságok, bankok, szervezetek és kiszolgálóik, akik az általuk
kitalált ideológiák segítségével elérték a szakralitás felszámolását, elhárult
egy nagy akadály és megvalósíthatták, hogy a felhalmozott pénzüket immár
vagyongyarapításra használhatják és befolyásuk növelésére. Mindezt úgy, hogy
teljesen elfogadottá vált mindez. Ennek következménye lett a természeti környezet
kihasználása, felszámolása, a profitérdek előtérbe helyezése következtében
eltűnt a termőföldek, erdők, levegő, víz védelme, ezek fokozatosan magánkézbe
kerültek.
A 19.-és 20. században beindult a gyáripari termelés,
a szállítás gyorsabbá vált, kialakultak a szállítási útvonalak, kiépültek a
kikötők, raktárak, logisztikai központok stb. A termelés és szolgáltatás
globálissá vált. Ez a nyugatias modernitás, amelynek fő irányítója a kamatos
kamat mechanizmus volt az oka a természeti környezet egyre nagyobb mértékű
pusztulásának. Szinte nincs olyan terület a Földön, ahol nem történt volna
valamilyen környezeti károkozás.
Az egyén felelőssége ebben az, hogy mindenkinek a
saját közvetlen környezetét kellene óvnia, és lehetőleg nem pazarolni az
erőforrásokat. Mert ezek az erőforrások nem végtelenek. Nem igaz az, hogy az
átlagember, mint egyén okozta és okozza a környezeti károkat, hanem az elmúlt
évszázadokban megalkotott létszemlélet, ideológiák, melyek kidolgozói és
elterjesztői a profitnövelés, vagyongyarapítás és hatalmuk megtartása érdekében
tették mindezt.
A zöld politika szintén az ő termékük. Most a
koronavírus válság okozta leállások utáni időszakban olyan újraindítási
projekteket dolgoztak ki, melyek 2-3000 milliárd dollárt adnak csak az USÁ-ban,
Európában szintén 1000 milliárdokról van szó, amely pénzeket azok az
óriásvállalatok, szervezetek kapják, amelyek az eddigi környezetkárokat
okozták. Hogyan várhatjuk el azt, hogy ugyanazok oldják meg a problémát,
amelyeket ugyanők okoztak?
Mivel a FED mint USA jegybankként működő magánbank
több ezer milliárd dollárt öntött a gazdaságba, elárasztva pénzzel a világot,
súlyos inflációs hatást váltana ki mindez, ha nem lehetne ezeket a pénzeket új
technológiákba tenni, vagy deflációt okozó termelésbe, mint pl. hadiipar. Ezt a
pénzt olyan új technológiákra fogják fordítani, melyek mint zöld és az
emberiség számára szükségszerű programokként, projektekként lesznek beállítva,
mint pl. az automatizáció, robotizáció, alternatív energia, elektromos autók,
járművek gyártása, fejlesztése, megfigyelési, nyomonkövetési rendszerek
kiépítése stb.
Ezek azonban nagyon csekély mértékben foglalkoznak a
jelenlegi problémák megoldásával. Pl. nem esik szó arról, hogy miért van annyi
rengeteg szemét a Csendes-óceánban? És hogyan lehetne mindezt felszámolni,
megállítani? Az USA nyugati partvidékének szemetét nem az USÁ-ban dolgozzák
fel, kezelik, hanem olcsóbb módot választva elszállítják Kelet-Ázsiába
(Fülöp-szigetek, Indonézia, Vietnam, Kína), ahol leöntik a telepekre, majd a hatalmas
viharok bemossák az óceánban ezt a szemetet, amelyet aztán az áramlások
összehoznak. Ghánában, az afrikai partoknál hegyekben áll az elektronikai
hulladék. Az USÁ-ból konténerszállító hajókon szállítják oda a
felhasználhatatlan kacatokat, majd öntik le a folyók és óceán partjára, ahol súlyos
környezeti károkat okoz mindez. Miért nem ezeket a problémákat oldják meg,
számolják fel? Miért lehet megengedni mindezt?
A fejlett országok hoztak egy olyan határozatot, hogy
a szén-dioxid termelésüket lecsökkentik, ezzel eleget téve a zöldpolitikának.
Milyen megoldást választottak? Bezárják a gyáraikat otthon, majd áttelepítik
ezeket Ázsiába, Afrikába. Vagyis igaz, hogy lecsökken a szén-dioxid mondjuk az
USÁ-ban, de megnövekszik Afrikában, Ázsiában, így a globális szén-dioxid
mennyiség nem csökken, sőt mivel ezekben az országokban a környezetvédelmi
szabályok sokkal enyhébbek, súlyosabb szennyezések is megengedettek. Ezek nem
megoldások, ezek szemfényvesztések, átverések.
A gyártás, termelés során eleve olyan termékeket
állítanak elő, melyek programozottan tönkre mennek sokkal hamarabb, mint az az
élettartamuk szerint elvárható lenne. Ezt nevezik tervezett elavulásnak. Pl.
vannak nyomtatók, vagy mosógépek, melyekbe egy chip leblokkolja az eszközt egy
bizonyos oldal kinyomtatása után, vagy bizonyos óra használata után. A cél,
hogy minél gyakrabban kelljen új terméket venni, a javítás úgy van megoldva,
hogy majdnem annyiba kerüljön mint az új megvásárlása.
Az élelmiszeriparban nagyon sok olyan adalékanyagot
használhatnak a gyártók, melyek nem nevezhetők egészségesnek: aromák,
színezékek, állagjavítók, ízfokozók és hasonlók. Ezek hosszú távon egészségügyi
problémákat okozhatnak, és a fogyasztó immár gyógyszerfogyasztóvá is válik.
Újabb problémák jönnek létre. Persze ami az egyik oldalon probléma és kiadás, a
másik oldalon lehetőség és bevétel.
A sort lehetne folytatni, felmerül a kérdés ismét:
vajon az átlagember felelős mindezért? Az új elképzelés szerint globális
klímaadót kellene kivetni mindenkire, mert fogyaszt, szennyez. Nem az
óriásvállalatok azok, melyek ezt teszik? Nem ők azok, akik silány minőségű
termékeket állítanak elő, hogy még többet kelljen fogyasztani? Vagy
egészségteleneket, hogy megbetegedjünk és újabb termékeket, orvosságokat
kelljen szednünk? Ezt a rendszert pedig fenntartja és működteti egy pénzügyi
mechanizmus és szereplői, melyek a kamatos kamat révén folyamatosan arra
késztetik ezeket a vállalatokat, hogy még többet termeljenek, mivel törleszteni
kell a kamatokat. Az igazi felelős ez a kamatrendszer. Ezt kellene
megváltoztatni, de érdekes módon sosem erre törekszenek.
Van egy eszköz, mellyel az embert kontrollálni lehet,
ez pedig a lelkiismeret-furdalás okozása és folyamatos fenntartása. Te vagy a
felelős, te okozod, te miattad van mindez ezért vállalnod kell a felelősséget.
Fizess, csináld azt amit mondunk, engedelmeskedj! Az új zöld politika is sajnos
egy átverés része és már látszanak a jelei.
A mezőgazdaságban, erdőgazdaságban súlyos problémákat
okozhat az elkövetkező években, évtizedekben. Óriási élelmiszerár-növekedés
jöhet, melynek következményei beláthatatlanok. Energiaválság is fenyeget, az
alternatív energia egyre nagyobb térnyerése jónak tűnhet, de nem stabil az
áramtermelés, az áramingadozások olyan problémákat okozhatnak, mint a termelés
leállása, vagy áramszünetek a háztartásokban. Megint csak újabb és újabb
problémákat termelnek ki, amelyre majd természetesen ők kínálják az újabb
megoldásokat is.
A liberális gazdaságpolitika megengedte, hogy a
spekulatív pénztőkét beengedjék az olyan stabilitást kívánó ágazatba, mint az
energiapiac. Ez ma energiaválságot okoz, egzisztenciális válsággal együtt. 2021
tavaszához képest a gázárak ma legalább 10-szeresére növekedtek, ugyanakkor
növekszik a szén és kőolaj ára is. Emiatt jelentősen megdrágultak Európában a
lakossági gázárak és a villanyáram. Milyen megoldással álltak elő? Vessünk ki
adókat a lakosságra. Mi lenne ha a spekulatív pénztőke kivonásával
foglalkoznának és így nem lehetne tőzsdei trükkökkel felhajtani az energiaárakat,
melyeket majd a lakosság fizet meg? Az adóemelésekkel azt akarják elérni, hogy
még gyorsabban térjünk át az alternatív energiaforrásokra. Megint csak újabb és
újabb problémák okozása. Mindez amiatt, mert ez a vezetői réteg, ez az elit és
a kiszolgálói nem képesek a nyugatias modernitáson kívül gondolkodni, nem értik
meg, hogy a ma liberálisnak nevezett ideológián kívül is létezik, létezhet
élet, létezhet egy másfajta szemlélet, és létezhet egy másfajta gazdaság- és
társadalomformáló mechanizmus, amelyet nem teljes mértékben a pénzügyi
spekulációk, trükközések mozgatnak, irányítanak. A modern kapitalizmus ugyanis
erre épül. És ez a spekulatív kapitalizmus akarja elsöpörni a termelésre épülő
kapitalizmust.
Értékválság amiatt
alakult ki, hogy a szakrális társadalmat felszámolták, megváltoztak a értékek,
és az új értékek központi eleme a pénz, a profit lett. Nyilvánvaló, hogy kiknek
volt az érdeke mindez. Csakis azoknak az érdeke lehetett, akik egyetlen eszköze
a pénz, ezt kibocsátják és allokálják, elosztják. A 21. században a posztcovid
időszakban a kibocsátott pénzt a zöld technológiákra akarják fordítani. Ez
nagyon jól hangzik, csak egy baj van vele, nem a valódi célt szolgálja. Ugyanis
mást tart értéknek a globális elit és más az érték az átlagember számára. Az
átlagember számára az érték a tiszta környezet, biztonság, család és
kapcsolatok, tisztességes megélhetés, lelki nyugalom és hasonlók, az elit
számára az érték a hatalom kiépítése és megtartása és profit növelése azáltal,
hogy álmegoldásokat kínálnak, olyan válaszokat, melyek később újabb problémákat
okoznak. Csak ezekre már nem hívják fel a figyelmet.
Az egyén globálisan nem tehet semmit, mivel semmilyen
ráhatása nincs a folyamatokra. Az egyén csak lokálisan tehet valamit, de azt fontos,
hogy megtegye. Tartsuk tisztán a környezetünket, takarékoskodjunk a vízzel,
kevesebb szemetet termeljünk, csak azt vegyük meg amit feltétlenül szükséges,
termeljük meg saját magunknak a zöldséget, gyümölcsöt, húst, ha nem tehetjük
meg, akkor vegyük meg helyi szereplőktől, vagy hazaitól. Másoknak mutassunk példát,
főleg a gyerekeknek, ültessünk fákat, virágokat, szépítsük meg a
környezetünket. Minél kevesebb vegyszert, gyomírtót, rovarírtót, műtrágyát
használjunk, a háztartásban úgyszintén, kevesebb szennyvizet állítsunk elő stb.
Rengeteg mindent tehetünk a saját környezetünkben. Ha kell lépjünk fel a helyi
szennyezők ellen. Képesek vagyunk arra, hogy az értékeinket megőrizve éljünk.
0 Comments
Megjegyzés küldése